Pigwowce.pl
kwiaty_banner2.jpg

Kierunek przetwarzania pigwowca wynika ze specyficznego aromatu, który może uzupełnić bukiet aromatyczny innych owoców w niektórych przypadkach np. dżemach niwelując mdły smak. Mając na uwadze dużą kwasowość służy, jako naturalny środek zakwaszający. 

Przeprowadzone badania konsumenckie w Szwecji dały wyniki bardzo pozytywne. Badaniom poddano takie produkty jak: lody, lemoniadę, dżem oraz jogurt.

W przypadku lodów 80% kobiet badanych w wieku 40-60 lat wyraziło zainteresowanie kupnem lodów o smaku pigwowca, zaś 92% badanych pożądało tego produktu w sklepach.  Gazowana lemoniada otrzymała bardzo dobre noty za orzeźwiający smak, kwaskowatość. 83% badanych kobiet w przedziale wiekowym 40-60 lat wyraziło zainteresowanie zakupem tego produktu w sklepie, a ponad 50% mężczyzn określiło ten produkt za interesujący. Podczas produkcji lemoniady z pigwowca wytrącił się niewielki osad, na który respondenci zwrócili krytyczną uwagę, co nie stanowiło jednak przeszkody, aby wysoko ocenić jego walory smakowe.

Kolejnym produktem, który oceniono w badaniu był dżem. Zebrał wysokie noty za kwaskowatość, konsystencję i wygląd. Grupą najbardziej zainteresowaną (75% badanych) były kobiety w wieku 40-60 lat, które chętnie widziały by produkt w swojej kuchni. Również kobiety w grupie wiekowej 20-39 lat wykazały znaczne zainteresowanie jego kupnem – chętnych było 45%. Niektóre komentarze: był bardzo kwaskowaty, zbyt intensywny smak, ładny kolor, po zjedzeniu czujesz się zdrowszy.

Badany jogurt z pigwowca wykazał się najniższymi notami – niemniej nie były one bardzo złe. Za wygląd, smak, aromat, konsystencję otrzymywał noty powyżej 6 (na 10 pkt). Jednakże produkt ten byłby niezbyt chętnie zakupiony przez badaną grupę. Tylko 55% wyraziło chęć zakupu tego produktu, najlepszy wynik otrzymano w grupie wiekowej 20-39 lat kobiet. Chęć zakupu wyraziło 62% badanych. Komentarze odnośnie konsystencji, kawałków owoców, smaku były pozytywne.

Wyżej wymienione badanie przeprowadzono w Szwecji,  przez co może stać się wytyczną w poszukiwaniu celowych produktów również w Polsce. Ponieważ smak Szwedów na pewno różni się od smaku Polaków należałoby przeprowadzić oddzielne badania. Dodatkowo możemy śmiało stwierdzić, iż aromat i smak pigwowca japońskiego jest jednym z bardziej wyróżniających się. Był bardzo dobrze przyjęty przez badaną grupę, a co za tym idzie są bardzo duże szanse na pozytywny odbiór wśród konsumentów.